Dag 8 Nancy - Charmes

10 juli 2015 - Charmes, Frankrijk

Alles heeft zijn charme..

Een overgangsetappe. Slechts 65 kilometer zouden we gaan rijden en uiteindelijk waren het er maar 59. Rustig dagje na volle dagen en morgen komt er weer voldoende op ons pad, zo belooft Erik.

Vanuit Nice pakten we al snel het jaagpad naast het Canal de Jonction, één van de kanalen die we vandaag gevolgd zijn. Dat zegt ook al genoeg over het hoogteverschil en de moeilijkheidsgraad van de route van vandaag: niet echt schokkend.
Lekker langs het water, veel schaduw en dat is fijn want de zon schijnt weer volop vandaag. Wolkenloze dag!

We zagen kilometers lang water, tientallen sluizen en slechts eenmaal een bootje, in een sluis. Van verre wapperde ons onze  nationale driekleur al tegemoet. Natuurlijk stopten we even en we zagen dat de White Whale uit Scheveningen zonnecollectoren en een laddertje op het dak heeft. Dat konden we makkelijk zien omdat de boot laag in de sluis lag. Wanneer de sluisdeuren opengaan overstemt het instromend water bijna het gesprek met de kapitein en zijn vrouw. Eerst kijken wij naar beneden, even later kijken we tegen ze op. Ze vertellen graag, zij vooral. Intussen letten ze goed op. Ze zijn in mei vertrokken vanuit Nederland en zijn onderweg naar Griekenland. Ze hebben al zo'n 93 sluizen achter de rug en nog zo'n 40 te gaan voor ze in Charmes aankomen. Grappig, dat is ook ook ons einddoel voor vandaag. Het is een leuk plaatsje, ze zijn er eerder geweest. En Nice is ook mooi, dat kennen ze van een vorige tocht, met een andere boot.

Mooi he? Net 5 minuten aan de klets en we weten alweer van alles, ook dat deze boot een afwasmachine en een wasmachine aan boord heeft.

Nog even over die kanalen. Ze stromen vlak naast de rivieren. De Meurthe hebben we bij Nice achter ons gelaten. De Moussel (de Moezel) blijven we voorlopig nog wel volgen. Bergop.
Alle sluizen worden door de schippers via een afstandsbediening bediend. Alle sluiswachtershuisjes die bij elke sluis staan zijn dan ook onbemand en vaak vervallen.

Vanavond ontmoetten we het echtpaar opnieuw, in de binnentuin van ons hotelletje. Ze komen hier eten. Ze hebben uiteindelijk 1,5 uur langer over gedaan. En dan hebben wij ook nog een paar keer gepauzeerd. De meneer verwacht ons dan ook niet weer te zien, wij gaan te snel. Erik denkt dat we elkaar in Albenga nog wel zullen treffen. We zullen zien.

Vanmiddag nog even door Charmes gewandeld.
Nu nog even heerlijk  genieten onder een afdak van druiven (in de dop).

En jullie zijn weer helemaal bij.

Jusque à demain!

1. Janni Millenaar:
    10 juli 2015
    Ik zie je af en toe de naam Nice noemen. Ben je niet in de war met Nancy? Of zijn er twee Nice? Wel grappig trouwens....helemaal in de ban van Nice!
  2. Liesbeth den H.:
    10 juli 2015
    A demain!
  3. Liesbeth:
    11 juli 2015
    Waar Nice staat, heb ik Nancy gelezen...Jullie zij al ver! Als wij Nancy bereiken, ruiken we de eindbestemming
  4. Chris:
    Hoi Hetty en Erik,

Geweldig leuk om jullie belevenissen op deze manier te kunnen meemaken. Jammer van de foto's maar de herinnering zal er vast zijn. Succes met de komende route!
  5. Renata:
    11 juli 2015
    Ik dacht ook.... Nice..? Zijn jullie er al. Hi hi. Wat een mooie reis met prachtig weer tot nu toe.