Dag 22 Nice

24 juli 2015 - Nice, Frankrijk

Nabrander!

Nog even wat losse flodders, verrassing hè?!

Allereerst (nogmaals) dank voor de vele en leuke reacties op dit vakantieblog. Leuk dat we zoveel mensen hier een plezier mee hebben gedaan. Want we hadden/hebben een grote groep vaste lezers.
Ik ben er echt verbaasd over! Wie zijn die gemiddeld 60 bezoekers die dagelijks onze reisblog bezochten? En elke dag kwamen er nieuwe lezers bij!

Even wat cijfers:
Topdagen!
5 juli: 102 (!) bezoekers waarvan 45 nieuwe lezers. Met elkaar lazen jullie 264 pagina's die dag.
14 juli: 98 bezoekers, waarvan 32 nieuwe lezers. En jullie lazen 446 pagina's!

T/m 23 juli hebben 1442 personen 4756 pagina's gelezen. Dat is gemiddeld 3,3 pagina's per bezoeker.
Ik vind het nogal aantallen voor zo'n reisverslag. Leuk hoor!
Maar nu is het zo goed als gedaan. Misschien nog een afsluitend stukje over onze thuisreis en ik wil nog foto's toevoegen en t.z.t. laat ik van het hele blog een boek afdrukken.

Nog even wat andere cijfers, van de man van de schema's, de planningen en de eindresultaten. Van Erik dus!

We maakten deze vakantie 96 fietsuren. Over 20 dagen is dat 4,8 uur dagelijks op de fiets zitten. Dat lijkt me nu helemaal niet veel. Maar tel alle pauzes er bij op en je bent steeds mooi een dagje onderweg.
De langste etappe was van Brunssum naar St Vith: 7 uur fietsen. De kortste was van Mooslarque naar Cornival: 2 uur. Dit was de dag dat Erik niet fit was en we met de trein zijn verdergegaan.
Er zaten nog twee treindagen bij: van Frutigen naar Brig(ook eerder gestopt) en van Brig naar Iselle, door de Simplon.

De hoogtemeters: we klommen 11.650 meter. Best veel. Alleen de eerste dag hebben we geen hoogtemeters gemaakt.
Ter vergelijking: vorig jaar naar Rome waren het 13.399 meter. Toen in 26 fietsdagen en 140 fietsuren!

De gemiddelde snelheid dit jaar was 16,09 km per uur. Naar Rome 16,19 km per uur.

Ook vandaag hebben we nog even op de fiets gezeten. Om 10.00uur stonden we klaar bij HollandBikes. Een fietsenwinkel vol Batavus en Spartafietsen. Echte Hollandse modelletjes, waarbij de Fransen lekker rechtop zitten, zoals de chef vertelde.
Hiervandaan begon onze tweeënhalf uur durende biketour door Nice, met onze Duitse gids. De Nederlandse gids was ziek. Nou de Duitser en de twee Nederlanders begrepen elkaar prima in het Engels.
Hij deed het leuk en goed. In het begin wat schuchter. Maar loodste ons vlot door de straten van Nice (even wennen voor mij, ineens achter een andere man aanfietsen) en stopte bij bezienswaardigheden. Daar vertelde hij keurig zijn verhaal, wij stelden vragen en hij gaf de antwoorden. Langzamerhand kwam hij wat los. En stelde ons ook een vraag. Of we de fietsen mee hadden genomen op vakantie? Hij vond het leuk te horen dat Nice het einddoel was van onze fietstocht. Een vriend van hem was nu onderweg naar Nice, vanuit Hamburg. Had nog nooit zoiets ondernomen. Hij was erg benieuwd.

Wat we allemaal gezien hebben?
1. Een deel van de 8 kilometer lange Promenade des Anglais. Die hadden we gisteren al bijna helemaal afgereden, op weg naar ons hotel. Vanmorgen weer terug naar het startpunt van de biketour en begin van de middag nog een keer, teug naar het hotel. We hebben er nu voldoende van meegekregen.
2. Vieux Nice, het oude centrum. Heel sfeervol. Veel winkeltjes, straatjes en steegjes.
3. Het plein Cours Saleya, met markt.
4. Kathedraal Sainte Reparate. Een geweldige kathedraal in het hart van het oude Nice. Het interieur is prachtig.
5. Daarna een ijsje gegeten bij de beste ijscoman van Nice. Keuze uit 100 smaken. Was inderdaad top!
6. Place Massena in het midden van de stad. Mooi plein, bijzondere bestrating en verlichting.
7. De havens, o.a. de kade voor de ferry naar Corsica. We hebben de grote gele boten een paar keer zien komen en gaan.
8. Nog iets verder dan de haven was een prachtig uitzichtpunt op de lange kustlijn van Nice.
9. en nog veel meer. Echt leuk!
Conclusie: op het lijstje "Hier komen we nog eens terug".

Vanmiddag lekker bij het zwembad gelegen en gezwommen natuurlijk. De Tour gekeken en langzamerhand wat ingepakt.
We nemen morgen ieders een grote fietstas mee. De rest laten we hier achter en deze wordt met de fietsen binnenkort thuisbezorgd door transportbedrijf Soetens. Dit bedrijf rijdt wekelijks op en aantal grote plaatsen in Europa en brengt en haalt fietsen en bagage. Perfect geregeld!

Om 6.30 uur staat de taxi morgen voor. Vroeg uit de veren dus.
We vliegen om 9.00 uur naar huis. Twee uur later landen we op Schiphol.
Hoogtemeters zijn nog niet bekend. :)

Als we de weersverwachting lezen dan staat ons morgen en de komende dagen wel wat te wachten. 22 dagen hebben we geen lange broek gedragen en slechts drie druppels regen gehad. De regenkleding is de fietstas niet uitgekomen. Vanaf morgen: regen, wind en bijna 15 graden kouder.

Maar we hebben best weer zin om weer naar huis te gaan.
En we hebben nog een paar weken vrij!
Dus, als de was straks gedaan is, het gras gemaaid, het huis gestoft, we ons dutje gedaan hebben en de fietsen weer terug zijn.....

1. Janni Millenaar:
    24 juli 2015
    Bedankt, idd een verrassing dit extra stukje. Voor jullie een hele goede vlucht en wellicht tot spoedig ziens!
  2. Marleen M.:
    24 juli 2015
    Hoor net dat KLM 30 vluchten geschrapt heeft. Maar de "zomerstorm" wordt pas vanaf het middaguur verwacht, dus denk dat jullie mazzel hebben.
  3. Liesbeth:
    Goede reis!
  4. Liesbeth:
    P.s. Ik had deze
    Aatste dag gewoon verwacht! hoort er toch bij! het eindpunt! Mooi dat Nice ook op jullie lijstje staat van hier komen we nog eens terug....had ik niet verwacht. ik heb zo'n mondain gevoel bij Nice. en wat een zooi lezers hier. je kunt wel een column beginnen
  5. Erik:
    25 juli 2015
    Het was weer mooi. Heerlijk fietsen door onbekende streken en steeds maar weer wachten wat ons te wachten stond. We zaten inderdaad weer in een ritme. En het is wel bijzonder om je eigen reizende reporter bij je te hebben. Af en toe las ik het stuk de volgende morgen pas maar ik weet wel dat dat goed zit bij Hetty. Niet alleen bewondering voor de stukjes maar ook voor Hetty zelf: toch maar weer mooi volbracht. Ik kijk nu al weer uit naar het volgende hoofdstuk van dit boek. En niet te vergeten de hele volgerskaravaan: leuk om de reacties van jullie te lezen. Ik heb niet gemerkt dat jullie op de bagadrager zaten.
  6. Roelien Middelveld:
    28 juli 2015
    Hetty, ik heb met veel plezier en ook bewondering voor jullie fysieke inspanning je reisverslagen gelezen. Het las als een trein, ondanks dat jullie je per fiets verplaatsen.. Nu lees ik de laatste bijdragen vanuit een vouwwagen in Kroatië..