Dag 3 Gennep - Brunssum

5 juli 2015 - Brunssum, Nederland

Vortum

Mochten we nog niet gemotiveerd zijn voor onze derde fietsdag, dan waren we dat wel na de bijzondere ontmoeting, vanmorgen om half negen op het marktplein in Gennep.
Terwijl wij de tassen aan de fietsen hangen, komen een wat oudere dame en heer voorbij fietsen. Ze roepen iets naar elkaar, stappen af en nemen plaats op een bankje. Uit een tas komen pakjes chocomel en een zak met broodjes.

Erik raakt met ze in gesprek. Ik luister en mijn mond valt open.
Ze zijn onderweg van Valkenswaard naar Groenlo, 140 kilometer. Vanmorgen om 5 uur vertrokken, nu al (8.30 uur!) 70 kilometer gefietst. In Groenlo wacht ze een familiefeest, met bbq. Ze blijven er een paar dagen logeren en gaan later komende week weer op de fiets terug.
Vorig jaar zijn ze naar Rome geweest. Zij: "Ach, we vierden vorige jaar ons gouden huwelijk en wilden dat op een speciale manier doen. Wel een georganiseerde reis, hoor, dus de bagage werd elke dag vervoerd. Ja, we zijn ook de Arlbergpas overgegaan en ja, ook de Reschenpas en nee, niet over Siena, wij gingen over Assisi." "Eigenlijk wilden we ook nog naar Santiago, via Lourdes, maar dat doen we toch maar niet, dat wordt te zwaar. Ach, gewoon maar fietsen he, het is niet zo ingewikkeld.", vertelt hij, met z'n witte neus van de niet goed uitgesmeerde zonnebrand. Ze happen hun broodjes weg en nemen een slokje choco. Ik zie hun bagage. Op haar Giant is zo'n klein rolkoffertje, model handbagage bevestigd.  Hij heeft zijn fietstassen volgestouwd. Ze wensen ons een goede reis.

We vertrekken. Ik denk dat ze vlak na ons vertrek ook alweer op hun fietsen stappen. Wat een jeugdigheid en energie. Op die leeftijd!
Waar hebben wij het over met onze luxe fietsen en fietstassen en klagend over de warmte. Als je wil, kun je alles. Ook als je rond de zeventig bent.

Wat een begin van deze prachtige zondagmorgen. We peddelen Gennep uit, we zijn niet de enigen, veel groepjes fietsers zijn al onderweg. Napratend over de jonge oudjes naderen we snel de Maas. Bij Afferden wachten we op de pont die onze kant al opvaart. We zijn de enige opvarenden. De slagboom achter ons gaat naar beneden en net zo snel weer omhoog. Als snel zien we waarom. In de verte komt een hardloper aangerend. Met soepele tred loopt hij het pontje  op. En wat deze man te vertellen heeft? Hij is lekker aan het lopen, vandaag een rondje van 47 kilometer. Mijn mond val alweer open. Maar hij is nog klaar: "Elk weekend loop ik een marathon,
 lekker hoor." Als de pont aanmeert en de slagboom omhoog gaat, holt ie verder...

Wij stappen op en gaan ook verder. Bijzondere dag.

Heerlijk fietsweer, prima temperatuurtje. Een paar druppels, een regenjas niet waard. Perfecte fietsdag. Pas aan het eind van de dag wordt het warmer, drukkend.

Om 11 uur rijden we Sevenum binnen, Tijd voor koffie. 38 km op de teller. Rond 13.00 uur zijn we in Swalmen. Even wat eten. We horen daar van een groot schutterijfeest in Roermond. Nu begrijpen we de wegafzetting en alles draait vanaf nu om OLS. Geen idee waar de letters voor staan, maar dat je er als Limburger bij moet zijn, dat is een feit. Wat een drukte rond Roermond. We rijden in dezelfde richting als vele anderen. Dan roept iemand ons toe dat dit niet verstandig is, tenzij we uren aan de kant van de weg willen zitten om een grootse optocht te bekijken. Dat willen we niet en de man op zijn brommer legt ons uit hoe we een andere route moeten rijden, om Roermond heen. We volgen zijn aanwijzingen en dan ineens, na een aantal kilometers rijdt de man op z'n brommer ons ineens achterop. Hij wilde zeker weten of we wel goed reden: "Ik ben op deze brommer naar Noorwegen geweest, wel met een TomTom. Maar ik weet hoe prettig het is wanneer je even hulp krijgt, daarom rijd ik even mee, want verderop is  de situatie ook nog gewijzigd." Bijzonder toch?  Ontzettend vriendelijk en attent.

Tot aan Aken heeft Erik de route zelf gepland. Dat levert grappige situaties op. Zo fietsen we soms dwars door woonwijken. We constateren dat woonwijken in Nederland allemaal hetzelfde  zijn, Krakeel, Trasselt, de Weide en Erflanden, we hebben alle varianten gezien vandaag. Ook rijden we een aantal keren over zandpaden en grintwegen. Lekker afwisselend. Het landschap wordt glooiender. We klimmen heel geleidelijk en dalen heel geleidelijk.
We zien velden vol gewassen. Ongelofelijk veel gewassen. We herkennen veel, daar komt ie: Andijvie, prei, sla (verschillende soorten), ui, knolselderij, asperges, wortel, bieten, venkel, rabarber, peulen, bonen, aardappels, champignons, aardbeien, kersen, suikerbieten en mais. En lelies, gladiolen en rozen. Later vertelt Erik dat er in Venlo een grote groenteveiling is. Daar weten ze vast wel raad met de opbrengst.

Nog een opsomming? We reden door Melik, St, Odilienpeel, Koningsbos, Smakt, Vierlingsbeek, Maasbree, (in willekeurige volgorde). En het is net als in Friesland, de Limburgse benaming staat ook op de borden.

In Brunssum houden we ermee op. 100 km na  Gennep.

Als we op het terras van het kleine stadhotelletje zitten begint het te waaien en de zon verdwijnt. Onze kamer is aan de voorkant en we zien dat de terrassen snel opgeruimd worden. Een paar stoelen waaien weg. Maar dat is het dan ook. Niks geen nare buien hier.

Morgen op naar Aken, daar de Vennbahnroute op, richting België.

De uitsmijter van de dag, speciaal voor de voetbalkenners. We fietsten vandaag door Vortum Mullem, een klein dorpje. Maar bij voetballiefhebbers heel bekend. Waarom, waarvan??
Morgen de oplossing.

Morgen ook maar eens wat foto's plaatsen.

Tot dan!!

1. Liesbeth:
    Heerlijke opsommingen. Bijna een lied
  2. Bartlup:
    Vortum groet Oranje!
  3. Truus:
    5 juli 2015
    Heeee wat weer een heerlijk verhaal. En wat weer een leuke gesprekjes. Super!!!!
  4. Sylvia:
    5 juli 2015
    Wat heerlijk om te lezen Hetty!
    Ik heb ons eerste hotelletje geboekt. En we kunnen zaterdag aan onze eerste beklimming beginnen.
    Groet,
    Sylvia
  5. Elsje:
    5 juli 2015
    Elke avond voor het slapen gaan een verhaaltje van jullie belevingen! Heerlijk! Keep up the good work! Fijne fietsdag morgen!
  6. Lea:
    6 juli 2015
    Wat een avontuur! Lekker genieten met z'n twee!
  7. Renata:
    6 juli 2015
    Zojuist alle 3 reisdagen in 1x gelezen en ik zit er weer lekker in. De op is er af en dit is al een geweldig begin van jullie mooie avontuurlijke fietsvakantie. Heel veel succes en fijne vakantie. Over een weekje halen wij jullie wel in.
  8. Bianca Meijer:
    6 juli 2015
    Wat bijzonder om toch elke keer weer verrast te zijn door de belangstelling en behulpzaamheid van wildvreemde mensen! Erg leuk om jullie verhalen weer te lezen!
  9. Bert de Vries:
    6 juli 2015
    Ik voel een boekje met reis verhalen. Kijk uit met parkeren. Genieten
  10. Marloes van Schaik:
    7 juli 2015
    ik herken het Pieterpad! Geniet er van!
  11. Maria:
    14 juli 2015
    Wat is Limburg toch mooi!!