Dag 4 Brunssum - St.Vith

6 juli 2015 - Sankt Vith, België

Fahr'n, fahr'n, fahr'n auf die Vennbahn!

Wat hebben we gereden vandaag! Het was weer een topdagje. Geen bijzondere ontmoetingen meegemaakt, ik besef nu pas waarom: we hebben zitten knallen vandaag! Bijna niet van de fiets af geweest... :)

Dat is natuurlijk niet helemaal waar maar het ging zo lekker, de temperatuur was perfect, de route geweldig, tja dan krijg je bijna vleugels. Erik geeft me de laatste cijfers door: 121 km gefietst, 1054 meter geklommen en 584 meter gedaald. Om 8.15 uur uit Brunssum vertrokken en om kwart voor zes reden we St.Vith binnen. België!

We zijn nu een beetje moe, dus een kort verhaal vandaag.

Vanaf Brunssum ging  het al snel op en af. Bij Simpelveld namen we afscheid van Nederland. We volgden een grintpad omhoog en boven aangekomen zagen we rechts een Duits verkeersbord en links een Nederlandse. Zonder problemen staken we de grens over.

Nu richting Aken. We denderen de stad binnen en drinken koffie op das Hauptbahnhofplatz. Hiervandaan volgen we de Vennbahroute. Een fietsroute over een voormalig spoorbaantraject. Het dringt daar overigens pas tot me door waarom we eerst naar het station moesten rijden.Blond.

De eerste 45 km waren lang, stijgend en vooral door bos. Zo nu en dan de oude spoorbaan naast ons. Oude seinposten en perrons en stationnetjes. Dat was dan weer wel leuk. Hoewel het me zo nu en dan een wat onbestemd gevoel gaf. Een stukje verlaten spoorbaan met een wagon...

Zo'n beetje vanaf Monschau werd het interessant. Meer open terrein, de Ardennen in the picture. We konden nu ook kilometerslang van afdalingen genieten, dan weer klimmen en dan weer dalen,  dat ging zo door tot aan St.Vith.

Regelmatig gestopt voor een broodje, bouillon, een zakje chips(zout!), een banaan, mueslireep, winegums, bidons vullen en een plas doen.

Erik knalde erover, ik er achteraan. Zo nu en dan de motor even aan, want dan ging ie me echt te hard. De diesel. En alleen maar fietspad. De route is in totaal 125 km lang, en je komt dus alleen maar fietsers tegen. Heerlijk is dat. Een heel praktische route om snel kilometers te maken door de Ardennen. Dat snelle geldt voor 90 % van de fietsers overigens niet. Zij doen er iets langer over, Veel ouderen op e-bikes en jonge gezinnen gezien. Die gaan ook vast de leuke dorpjes onderweg bezoeken. Daar hadden wij geen oog voor. Fahr'n, fahr'n, fahr'n auf der Vennbahn! (vrij naar dat leuke lied van Kraftwerk).

En nu zitten we in hotel Marquet. Een grijs gebouw met alle grauwe gordijnen gesloten. Kamer 124 voldoet echter aan onze wensen. Een bed en een douche. En niet zomaar een douche, een discodouche. Ik heb nog steeds geen zin om de foto's over te zetten, dus ook die van de douchekop, die licht geeft en dan ook nog steeds andere kleuren, houden jullie tegoed.

Lieve volgers! Dan voor alle leuke en mooie reacties! Leuk om te lezen!
Zelfs de mevrouw van de Conditorei in Kleve reageerde! Erg leuk,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Danke!!

Nou, en dan nu nog het antwoord op mijn vraag aan jullie, gisteren. Echt veel voetballiefhebbers zijn er niet schijnbaar. Alleen Bart heeft gereageerd en natuurlijk klopt het wat hij schreef. Bij elke wedstrijd van Oranje hangt er een spandoek met daarop Vortum. Één van de inwoners van Vortum Mullem is er elke wedstrijd bij, met z'n spandoek. Google maar, leuk verhaal.

Groet, tot morgen. Ergens vanuit Luxemburg!

1. Erna Pastoor:
    6 juli 2015
    Alweer in België, wat tuffen jullie lekker door. Gelukkig hadden jullie een lekker temperatuurtje, aan de Volta was het nog 'very hot'.
  2. Janni Millenaar:
    6 juli 2015
    Zo alweer in Belgie. Jullie gaan lekker.Gelukkig is het weer nog steeds goed. Succes maar weer morgen!
  3. Liesbeth:
    6 juli 2015
    Wauw alweer in St Vith! daar aten we vroeger altijd een patatje. Morgen maar weer gaan met die banaan!
  4. Jacqueline hup:
    6 juli 2015
    Hoi, genieten is het weer van jullie schrijven. Je fietst gewoon mee ik zie jullie gaan Erik voorop en Hetty er achter aan en maar foto,s nemen.Zijn wel benieuwd hoor naar wat plaatjes. Succes morgen.
  5. Bert de Vries:
    6 juli 2015
    Nou wat een verslag en fijn dat jullie genieten. Ik moet Erik even toe spreken. Erik je hoeft je niet maar te bewijzen, je zou zo met de tour mee kunnen doen. Ze hebben bij Lotto een plaats over. Welterusten voor straks.
  6. Marleen M.:
    6 juli 2015
    Mooi verhaal weer, Blondie! Kijk alweer uit naar dat van morgen!
  7. Jacqueline:
    7 juli 2015
    Wir fahr'n, fahr'n, fahr'n auf der Autobahn
    Vor uns liegt ein weites Tal
    Die Sonne scheint mit Glitzerstrahl ....
    Kraftwerk inderdaad en dat verrichten jullie am Weg nach Nice!
  8. Monique:
    7 juli 2015
    Erik vroeger deden we tour de frats als we naar amersfoort gingen naar het NK zwemmen
  9. Renata:
    9 juli 2015
    Fiets jij ook wel eens voorop deze tocht Hetty ? Gaat in ieder geval voorspoedig allemaal.