Dag 16 Viale- Alba

18 juli 2015 - Alba, Italië

Viale - Alba

Vanmiddag eerst naar een apotheek gegaan. De afgelopen twee dagen ben ik helemaal lek geprikt. Stoppen onder bomen deden we zo kort mogelijk, toiletteren deed ik in ieder geval niet meer in het wild. Wat een muggen! Volgens Erik lijkt het alsof ik een besmettelijke ziekte heb met al die rode bulten. Ze jeuken en kriebelen.
In de apotheek in Alba werken vijf apothekersassistenten die allen blij verrast keken toen ik binnenstapte. Ik zag bij de balie al snel wat ik zocht, een rek vol doosjes en tubes met plaatjes van muggen er op. De enige mannelijke assistent mocht mij helpen, waarschijnlijk omdat hij  Engels sprak. Hij bekeek mijn bulten en besliste al snel wat voor mij de beste aankoop zou zijn. Dat advies heb ik opgevolgd, iets met Histamine.

We zijn in Alba.
Na een verpletterend ontbijt van zwarte thee, een glaasje jus, een punt vruchtentaart en sneetje brood met jam zijn we begonnen aan dag 16.
Een korte tocht, maar wel een enorm mooie! We zitten nu volop in de wijngebieden. Hellingen vol wijngaarden, afgewisseld met hazelnootbomen en natuurlijk mais. Maar de wijnranken overheersen nu. Strakke lijnen dus op de hellingen, waar wij op en af gaan.
Wijn betekent handel. Dat zie je meteen in de dorpen. Meer welvaart. Fraaie woningen, grote bedrijven en wijnproeverijen en welkomstborden, ook in het Japans.
Van verre zien we op een van de heuvels een gigantisch gebouw. Uiteindelijk fietsen we er vlak onderlangs. Het is een kasteel, in Guarene. Gebouwd in 1726. Van dichtbij is het nog imposanter. En als je bedenkt dat het bovenop een top staat  en hoeveel moeite het ons al kostte om er te komen, dan vraag je je toch af hoe men dit in 1726  heeft opgebouwd.
We dalen hier uiteindelijk af. Aan het begin een dalingspercentage van 18%! Knijpen in de remmen!

En vanaf hier rijden we langzamerhand Alba in. Een erg leuke, oude stad. Niet heel groot, twee grote pleinen en veel kleine straten en steegjes. We lezen dat hier opmerkelijk veel is overgebleven van de oude stad. Sfeervol dus. En warm, dat komt ook door de hordes mensen waar we tussendoor moeten. Er is markt en werkelijk alle straten staan bomvol.
We gaan eerst even op een terrasje zitten en dan op zoek naar de Bed en breakfast die we besproken hebben.

Die vinden we aan de Via Roma. Een oud, groots trappenhuis. We moeten helemaal bovenin zijn, vijf trappen op en.....de fietsen moeten ook mee naar boven. Klus voor Erik, oef.

Het is hier bovenin ook warm, alleen in de badkamer is het koeler, maar om daar nou te gaan zitten. Eerst dus maar douchen en stil op bed liggen en de Tour kijken.

Vanavond op een van de vele terrassen een pizza gegeten en nu terug, op driehoog, knallen we de kamer bijna uit vanwege de dikke disco met dj's die hier op het plein is losgebarsten.

We bekijken de route voor morgen. Het wordt een pittig dagje zo lijkt het. We zien heel wat klimmetjes staan, met 7,8 en zelfs een stukje met 12%!

1. Janni Millenaar:
    18 juli 2015
    tsjonge, de warmte zal jullie wel parten spelen denk ik. Doe ut rustig an! Veel drinken..... !
  2. Monique:
    18 juli 2015
    Ja dat was een enorm steil stukje zitten de remblokjes nog op hun plaats?? Succes morgen als het niet meer wil dan maar even je hulpje inroepen, toch! :)
  3. Liesbeth:
    18 juli 2015
    Piau, sterkte morgen! Slaap lekker..... Volgens mij zijn jullie er bijna.......
  4. Marleen M.:
    19 juli 2015
    Alba en Piemonte. Prachtige regio waar wij een paar jaar geleden ook een zomervakantie doorbrachten (bij Aqui Therme). Heurlijk eten ook daar! Toch wel een glaasje wijn genomen bij de pizza?
    Muggen...Is het bij jullie ook zo oneerlijk verdeeld? Ik ben ook altijd de pineut! (Veel stilstaand rijstveldewater natuurlijk daar?)